Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Otwarcie wystawy Wobec polityki 
23.06.2017 (piątek) g. 18.00
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9

Otwarcie wystawy Passages of Neo-Avant Garde
29.06.2017 (piątek) 
Galeria Platan
Instytut Polski w Budapeszcie
wystawa czynna do 24.08.2017

Kuratorka: Eulalia Domanowska

Artyści:  Jarosław Kozłowski, Józef Robakowski, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Andrzej Paruzel z Polski, Emilio Lopez Manchero, Peter Ronai, Katharina Roters i  József Szolnoki  oraz Josef Strau.

Współpraca: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Międzynarodowa wystawa kilku artystów europejskich pochodzących z Austrii, Belgii, Polski i Węgier ukazuje ich postawę, a także komentarz wobec różnych zjawisk politycznych, społecznych i ekonomicznych, które były lub są aktualne we współczesnej Europie.  Demony komunistycznego totalitaryzmu,  możliwość medialnej manipulacji, trudny temat uchodźców i terroryzmu, a także nadprodukcja i posthumanizm są tematami podejmowanymi przez uczestników pokazu. Artyści w większości są klasykami sztuki neo awangardy, którzy w swojej twórczości nawiązali dialog z dokonaniami dadaistów czy powojennym Fluxusem. Wystawa organizowana w ramach obchodów 100-lecia Awangardy w Polsce, ukazuje kontynuacje modernistycznych trendów i idei, które zrodziły się na początku XX wieku oraz podkreśla wielką rolę, jaki ten ruch odegrał w rozwoju sztuk wizualnych, designu i filmu i jak żywe piętno odciska wciąż na współczesnych twórcach.  Wystawa będzie pokazywała twórców europejskich rozwijających awangardowe założenia w okresie powojennym. 

Awangarda miała zasięg ogólnoeuropejski i w decydujący sposób wpłynęła na rozwój nowoczesnej myśli estetycznej oraz praktyki artystycznej na całym świecie. Związani z nią twórcy prezentowali nowe spojrzenie na formę i funkcję sztuki, a wyróżniające ją cechy – otwartość na eksperyment, nieustające poszukiwanie nowych form – bezpośrednio wpłynęły na działalność kulturotwórczą późniejszych pokoleń. Idee awangardy ukształtowały nasze środowisko począwszy od urbanistyki i architektury przez wzornictwo przemysłowe po modę czy reklamę.

Wystawa jest kontynuacją projektu "Wobec awangardy XX wieku" pokazanego w łódzkim Atlasie Sztuki w 2016 roku. Stworzony został przez Andrzeja Paruzela - twórcę instalacji wideo, filmów i fotografii eksperymentalnej, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi; członka Warsztatu Formy Filmowej i współzałożyciela Zespołu T– grup artystycznych powstałych przy łódzkiej filmówce w latach 70 oraz animatora sztuki, który zrealizował wiele projektów w przestrzeni publicznej. 

Projekt Wobec polityki pokazywany równocześnie w Forum Kultury Austriackiej w Warszawie oraz w Galerii Platan w Instytucie Polskim w Budapeszcie gromadzi kilku klasyków europejskiej neo-awangardy oraz ich następców. Uczestniczą w nim: Jarosław Kozłowski, Józef Robakowski, duet Tatiana Czekalska i Leszek Golec oraz Andrzej Paruzel z Polski, Emilio Lopez Menchero z Belgii, Peter Ronai z Węgier oraz duet  austriacko - węgierski: Katharina Roters i  József Szolnoki , a także austriacki artysta Josef Strau. Zostanie pokazany film video "Pogrzeb Breżniewa" z 1982 roku, który Józef Robakowski zaliczał do cyklu "re-reportaży z telewizora". Połączył w nim obraz defilady armii radzieckiej z muzyką grupy Laibach, demaskując ideologiczne determinanty komunikatu telewizyjnego doby socjalizmu. To klasyczne dzieło będzie zestawione z dadaistycznymi gestami węgierskiego artysty sztuki mediów Petera Ronai, twórcy kolażu "Moscow DaDa", instalacją Jarosława Kozłowskiego Recycled News 2 - cyklu kolorowo zamalowanych stron różnych gazet z różnych stron świata, posthumanistycznymi projektami Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca, którzy szczególną uwagą obdarzają świat zwierząt i natury, designerskimi instalacjami Josefa Strau krytycznie wypowiadającego się o współczesnej nadprodukcji, a także filmem video "Check Point Charlie" Emilia Lopeza Manchero, Akcja i film video "Check Charlie Point" wykonane przez Emilia Lopeza - Menchero w 2010 roku odnoszą się do zjawiska granicy i podziałów politycznych i społecznych. Miejsce wykonania było niegdyś historyczną granicą Brukseli. Artysta przeniósł tam fragment Berlina w czasie, kiedy Flamandzi nie mogli porozumieć się z Walonami co do stworzenia belgijskiego rządu, a dzielnicę Molenback zamieszkiwali głównie biedni Marokańczycy. Kilka lat później okaało sie, że z tej własnie dzielnicy pochodzili terroryści, którzy dokonali zamachów w Brukseli i Paryżu.


Wystawa odbywająca się z okazji 100-lecia awangardy ukazuje, że o ile pewne rozwiązania formalne wypracowane przez awangardę dzisiaj mają już wartość czysto historyczną, o tyle etos eksperymentatorstwa i zaangażowania, który silnie awangardę określał, wciąż wydaje się atrakcyjny dla współczesnych twórców. 

Wystawa potrwa do: 11.08.2017

 

 

23.06 - 11.08.2017 18.00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
00-107 Warszawa