Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Żyjemy w skomplikowanych i złożonych czasach. We wspólnej Europie, której idea jest tak ważna dla obu krajów — Polskę i Austrię łączy bogate życie kulturalne, oparte na podobnej świadomości historycznej i tradycyjnym światopoglądzie. Jak w takim kontekście funkcjonuje kultura i sztuka? Czy powinny iść z duchem czasu? I wreszcie, jaką rolę w kreowaniu wartości pełni zagraniczna instytucja kultury? Czy wywiązuje się z powierzonych jej zadań budowania dobrego sąsiedztwa? Na wystawie Tschumi Alumni. How art works? How culture works? artyści Tymek Borowski (PL) i Maruša Sagadin (A) przedstawiają możliwe odpowiedzi.

Kurator: Sandro Droschl
Projekt powstał przy współpracy z Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien Graz
www.km-k.at

Tymek Borowski, urodzony w 1984 roku, mieszka i pracuje w Warszawie. Jest malarzem, autorem filmów artystycznych i infografik. Studiował malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.  W latach 2008-2012 był współorganizatorem różnych kolektywów artystycznych i galerii sztuki, m.in. Billy Gallery- galeria działająca tylko on-line, czy eksperymentalne studio graficzne Czosnek Studio. Zdobył Nagrodę Publiczności konkursu Spojrzenia 2013 oraz Paszport Polityki w 2016 roku.

Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i grupowych, ostatnio m.in. Love, Memory, Curiosity, Muzeum Geologiczne w Warszawie, Collection #3: Part 2, Chamber Gallery, Nowy York; Common Affairs, Deutsche Bank Kunsthalle, Berlin; Warszawa w Budowie 7, MSN, Warszawa; Postęp i higiena, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (razem z Pawełem Śliwińskim); Co widać. Polska Sztuka Dzisiaj, MSN, Warszawa.

Wystawa w Austriackim Forum Kultury w Warszawie prezentuje cztery prace Tymka Borowskiego: film How Culture Works? oraz obrazy: Midas, What is Contemporary? i How Art Works?.  Film zaczyna się od słów: Jedni ludzie robią rzeczy dobrze, inni źle. Ci, którzy robią je dobrze, uprawiają więcej seksu i szybciej spłacają kredyty. I tu nasuwa się pytanie, czy jest jakaś ogólna zasada, jak robić rzeczy dobrze? Prace artysty to swego rodzaju praktyczne przewodniki, instruujące jak używać” kultury i sztuki, jak lepiej ją zrozumieć - w czysto pragmatycznym celu - by lepiej żyć. Proste metafory wykorzystane w filmie mają za zadanie zdefiniowanie i ujawnienie mechanizmów zjawiska, jakim jest szeroko rozumiana kultura. Prezentowane prace, stworzone w oparciu o solidne prace badawcze, krążą wokół tematów bliskich autorowi - sensu twórczości i umiejscowieniu sztuki współczesnej w kontekście innych ludzkich aktywności. Jednak płynące z nich wnioski są dużo bardziej uniwersalne. Estetyka tych prac i radykalna metoda upraszczania opisywanych zjawisk są odbiciem współczesnego trendu racjonalizowania, profesjonalizacji” i optymalizacji wszystkich czynności i procesów. Borowski przechodzi płynnie od pozytywistycznego optymizmu do druzgocącej autoironii - jak w obrazie How Art Works?, w którym demaskuje swoje własne strategi stwarzania wrażenia bycia dobrym artystą. Ostatnia praca Midas przedstawia namalowanego z pamięci mężczyznę, spotkanego wcześniej w autobusie. Można powiedzieć, że w tym rozpisanym na kilka dzieł sztuki moralitecie, pełni on szczególną funkcję - to portret człowieka, który nigdy nie poznał ogólnej zasady, jak robić rzeczy dobrze.

Maruša Sagadin, urodzona w 1978 roku w Ljubljanie, mieszka i pracuje w Wiedniu. Przed studiami na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (kierunki: sztuki performatywne i rzeźba) studiowała również architekturę na Uniwersytecie w Grazu. Jest laureatką licznych nagród, m. in. Rocznej rezydencji ISCP w Nowym Jorku (2016) oraz stypendium badawczego MAK Schindler House w Los Angeles.

Brała udział w wystawach grupowych i indywidualnych, m.in.  w Christine König Gallery we Wiedniu, Galerii SPACE w Londynie, w Galerii Syndicate, Kolonia, Austriackim Forum Kultury w Nowym Yorku i London, Kunsthalle we Wiedniu, galerii Room of Requirement/Horse & Pony Fine Arts w Berlin, a także w Muzeum Sztuki Współczesnej w  Ljubljanie.  W 2016, wraz z Christianem Hoffelnerem roku wydała także swoją monografię  © MMXV, która została wyróżniona w konkursie na najlepszą książkę wydaną w Austrii Schönste Bücher Österreichs 2016.

Na wystawie w Austriackim Forum Kultury, artystka prezentuje serię obiektów pod wspólnym tytułem Tschumi Alumni. Obiekty te inspirowane są prostymi formami architektonicznymi, takimi jak okna, otwierające się w taki sposób, że przypominają dziury w budynkach wykonane pięścią. W obiektach Sagadin formy te stanowią podstawę. Rzeźby zbudowane są z praktycznie identycznych przęseł - prostokątnych form przymocowanych do cokołów.  Dzięki temu zabiegowi, podstawa rzeźby stanowi jej integralną część, podobnie jak u Duchampa – rola tych form staje się równoznaczna, a wszystkie elementy rzeźby łączą się w jeden obiekt. Wypolerowana, wyglądająca jak szkło powierzchnia tych geometrycznych kształtów sprawia, że wyglądają jak zawieszone w przestrzeni obrazy. Paleta kolorystyczna wykorzystywana przez artystkę przywodzi na myśl waszyngtońską szkołę koloru, austriacką porcelanę Lilien, czy pop kulturę. Marusa Sagadin pracuje z różnymi materiałami, także z takimi, które nie są bezpośrednio związane z warsztatem artystycznym, jak beton, kit i sklejka. Seria Tschumi Alumni w metaforyczny sposób reprezentuje grupy ludzi bądź osobach, które ulegają zmarginalizowaniu w dużych miastach, w których największą uwagę skupia się na zabawie, konsumpcji, pieniądzach i kulcie ciała.

Sandro Droschl (1970), mieszka w Grazu, gdzie pracuje, jako dyrektor tamtejszego Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien. W swojej praktyce kuratorskiej zajmuje się takimi problemami, jak znaczenie sztuki i kultury w kontekście nowych technologii, czy związkami między rzeczywistością wirtualną, dodaną” a tą realną”. Jest autorem wielu wystaw i publikacji. 

 

Zdjęcie: Tymek Borowski How culture works? 2015, video, 13:09 min.

20.11.2017 - 19.01.2018 18.00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
00-107 Warszawa
Wstęp wolny