Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

Poleć artykuł!


Anatomia samobójstwa.
Dyskusja w ramach Festiwalu Conrada z udziałem Anny Kim i Lukasa Bärfussa
Prowadzenie: Arkadiusz Żychliński
Tłumaczenie symultaniczne
Austriackie Forum Kultury w Warszawie jest współorganizatorem spotkania.

Pałac Czeczotki, Św. Anny 1, Kraków

Natura samobójstwa wciąż wymyka się zarówno psychologom, jak i socjologom. Czy podjęcie tej tragicznej decyzji jest efektem mechanizmów cywilizacyjnych, które wyznaczają granice naszych działań, czy może raczej wynikiem jednostkowej słabości człowieka? Być może literatura jest w stanie, choćby częściowo, odpowiedzieć na to pytanie.

Anna Kim (ur. 1977) jest austriacką filozofką, pisarką i eseistką korańskiego pochodzenia. Autorka rozprawy o eseju Györgya Lukácsa Teoria powieści”, kilkunastu opowiadań, a także artykułów i wierszy publikowanych w prasie. W Polsce w 2014 r. ukazała się jej powieść Anatomia pewnej nocy” (przeł. Eliza Borg), w której przedstawia powieściową wersję zdarzeń, które rozegrały się jednej nocy w grenlandzkim miasteczku (w ciągu godziny popełniło tam samobójstwo 11 osób). Kim stawia pytania o przyczyny ich decyzji. 
Najnowszą powieścią Kim, jaka ukazała się w Polsce, jest "Zamorożony czas" (przeł. Sława Lisiecka, Wydawnictwo "Od Do") poświęcona m. in. tematowi żywej jeszcze traumy związanej z zaginięciem bliskich w czasie wojny w byłej Jugosławii.

Lukas Bärfuss (ur. 1971) jest uważany za jednego z najwybitniejszych niemieckojęzycznych prozaików i dramaturgów swojego pokolenia. W 2006 r. w polskim przekładzie ukazały się dwie jego sztuki: Seksualne neurozy naszych rodziców” oraz Autobus”. W swojej twórczości Bärfuss pokazuje skomplikowane i niejednoznaczne relacje międzyludzkie. Obnaża brutalne mechanizmy władzy i polityki, wobec których jednostka jest zawsze na straconej pozycji. W jego prozie akcent zostaje przeniesiony na przeciwstawianie się ustalonym konwencjom moralnym i jasnym podziałom etycznym. W 2010 r. ukazał się w Polsce głośny debiut powieściowy Sto dni”, w którym Bärfuss ukazuje postkolonialne piekło wojny domowej w Rwandzie. Z jednej strony autor przeciwstawia się hipokryzji zachodniej opinii publicznej, która starała się zmarginalizować ten konflikt, sprowadzając go do rangi lokalnych walk plemiennych, z drugiej ośmiesza i unieważnia idealistyczną perspektywę głównego bohatera, przesyconą neokolonialnym egoizmem i naiwnością. Bärfuss prezentuje nagą prawdę o współczesnych ludobójstwach, w których nikt nie jest bez winy. W tym roku ukazała się kolejna jego powieść Koala” (przeł. Arkadiusz Żychliński, Wydawnictwo Ossolineum), w której opowiada o samobójczej śmierci przyrodniego brata, wskazując na mechanizmy kapitalistycznego świata jako na źródło owej radykalnej decyzji.

27.10.2017 20.00 Pałac Czeczotki
Św. Anny 1
Kraków
wstęp wolny Wydarzenie