Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Prezentacja książki Moniki Gromali
„Resuscytacje Celana. Strategia widmontologiczna”
Wydawnictwo Austeria, 2018

Uczestnicy: Monika Gromala, Paweł Piszczatowski
Prowadzenie: Agnieszka Podpora

„Książka Moniki Gromali jest wyjątkowa i wywrotowa. Wyjątkowa – dlatego, że Autorka z immanentnej lektury tekstów Celana wywodzi nie tylko właściwości jego idiomu, ale również (może przede wszystkim) określoną strategię filozoficzną i teoretyczną. Wywrotowa – dlatego, że Gromala czyta poezję Celana «pod włos», wydobywając albo wątki nieznane, albo dotychczas niewidoczne.
Stąd ogólna rama wywodu nie jest, rzecz jasna, argumentacją ściśle literaturoznawczą czy kulturologiczną, ale krytyczną w ścisłym sensie tego słowa. Autorka, przyjmując podstawowe pojęcia i zasady dyskursów widmontologicznych, za metodę (ale i za cel) swojej pracy wybiera strategiczne zajmowanie pozycji wobec tekstów Celana i rozbrajanie mitów, którymi obrosły (tak jest w przypadku Zagłady i jej możliwych i niemożliwych reprezentacji, czy – z innej strony – w olśniewających poznawczo analizach oddechu tyleż jako figury tekstowej, co pewnego rodzaju «fizjologii poezji»). Spektralne analizy dostarczają nie tylko epistemicznej nowości, nie tylko widzimy zupełnie «innego» Celana (co jest wartością samą w sobie), ale czytamy czy raczej postrzegamy właśnie ekspozycję owej «inności». Ale krytyczność książki Moniki Gromali polega także jeszcze na czymś innym. Celan «widmowy» nie jest bowiem poetą traumy, ale poetą życiodajnej aporii, a ściślej mówiąc: nieprzezwyciężalnego kryzysu, tyleż konstytuującego jego poezję, co stanowiącej jej cel”. 
dr hab. Jakub Momro

„W Resuscytacjach Celana Monika Gromala demonstruje płodność ujęcia widmontologicznego, pozwalającego odsłonić spektralne wymiary literatury. Jej suwerenne, uważne i ekscytujące odczytania, wsparte znakomicie pomyślaną konstrukcją teoretyczną, potrafią tchnąć nowe życie w analizowane utwory. Na szczególną uwagę zasługują medytacje nad cielesnością w poezji Celana oraz błyskotliwe interpretacje tych z jego wierszy, w których zaznacza się obecność Róży Luksemburg. Po prostu świetna książka”. 
dr hab. Adam Lipszyc, prof. PAN

Monika Gromala - literaturoznawczyni i kulturoznawczyni. Autorka książki Resuscytacje Celana - strategia widmontologiczna (Wydawnictwo Austeria, Kraków 2018). Członkini Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci przy Wydziale Polonistyki UJ Współredaktora monografii naukowych: Identyfikacje Zagłady - szkice historyczne i praktyki kulturowe (Kraków 2017); Mit, religia, nowoczesność: cena emancypacji (Kraków 2018).

Agnieszka Podpora
- hebraistka, literaturoznawczyni, tłumaczka. Doktora w Uniwersytecie Muri im. Franza Kafki. Zajmuje się współczesną literaturą i kulturą izraelską, a także rozmaitymi aspektami historii i twórczości artystycznej Żydów europejskich. Koordynatorka i animatorka projektów kulturalnych i edukacyjnych, pracuje z młodzieżą m.in. w Fundacji Pogranicze w Sejnach i Krajowym Funduszu na rzecz Dzieci.


Paweł Piszczatowski, dr hab. nauk humanistycznych, pracownik naukowy w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Badacz twórczości Paula Celana (Znacze//nie wiersza. Apofazy Paua Celana, Warszawa 2014). Pozostałe zainteresowania badawcze: dyskursy teologiczne w literaturze, recepcja mistyki średniowiecznej w kulturze postoświeceniowej, literaturoznawstwo w perspektywie interkulturowej.


Partnerzy: Wydawnictwo AusteriaUniwersytet Muri im. Franza Kafki

14.01.2019 /pon./, 18.00
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9, Warszawa
Wstęp wolny / po polsku

 

14.01.2019 18:00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
Warszawa
Wstęp wolny / po polsku