Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Otwarcie wystawy
In the Artist’s Head
Artyści: Magdalena Chowaniec, Maciek Chorąży
Kurator: Romuald Demidenko
Wystawa potrwa do 25.05.2018



Dziś wieczorem, w obliczu światowego kryzysu, mój umysł cofa się o osiem lat do nocy pośród wewnętrznego kryzysu. Dobrze pamiętam, że kiedy siedziałem w garderobie w domu tanecznym, przygotowując się do rozmowy z ludźmi z działu kulturalnego, miałem przed oczyma obraz wszystkich artystów, z którymi rozmawiałem.

Na podstawie Franklin Delano Roosevelt "The Arsenal of Democracy", 1940



Austriackie Forum Kultury prezentuje nowe prace mieszkającej w Wiedniu choreografki i performerki Magdaleny Chowaniec i artysty Maćka Chorążego. Podczas wernisażu odbędzie się muzyczny monodram nawiązujący do formatu wystawy mówionej i musicalu Magdaleny Chowaniec a w przestrzeni galerii, na jej ścianach, w holu wejściowym i sąsiadującym pomieszczeniu zaprezentowane (i ukryte) zostaną nowe prace Maćka Chorążego. Kuratorem wystawy jest Romuald Demidenko.


_______________________________________________


Zawsze lubiłam występować.
Już w przedszkolu w pierwszych rolach czułam się jak ryba w wodzie. Moja kariera rozwinęła się na dobre w podstawówce. Rodzice zapisali mnie na wszystkie możliwe zajęcia dodatkowe. Szkoła baletowa, chór szkolny, harcerstwo, zawody, konkursy przedmiotowe. Bardzo chcieli, żebym występowała i to najlepiej w pierwszym rzędzie. Byłam aniołkiem – diwą, która przenosiła swoim performansem w inne wymiary rzeczywistości.

Byłam też ulubioną wokalistką księdza proboszcza.
Na jednej z akademii z okazji święta Niepodległości, która odbywała się w kościele, śpiewałam partie solowe w Żeby Polska była Polską” wyciskając martyrologiczne łzy staruszek. Innym razem, podczas dożynek sama się rozbeczałam w niebogłosy przeinterpretowując wzniosłe Powrócisz tu”. Ksiądz proboszcz osobiście przyszedł mi pogratulować po występie. Głaszcząc mnie po włosach, nazwał Naszą gwiazdą” i wręczył wisiorek z rybką.

Jako wszechstronna artystka, swoimi występami uświetniałam również wszelkie rodzinne uroczystości. Święta, komunie, odwiedziny chorej ciotki w szpitalu, grzybobrania. Dla moich rodziców nie istniały nieodpowiednie momenty na prezentacje moich talentów. Miałam repertuar na każdą okazję. Tak właściwie byłam całkiem wziętą performerką. Po jakimś czasie zaczęłam się czuć coraz bardziej zmęczona tym overbookingiem. 
— Słowa: Tomek Pawłowski (fragment) 


_______________________________________________




Magdalena Chowaniec (ur. 1983) jest artystką taneczną, performerką i choreografką pracującą z tekstem, obiektem i cos-playem, często przełamując paradygmat podziału na widownię i aktora, włączając do performansu publiczność i inicjując swoje działania poza przestrzeniami dedykowanymi sztukom wizualnym lub performatywnym. W swoich działaniach wykorzystuje na wiele sposobów ciało i głos, nawiązując do różnych (poza-)artystycznych tradycji, takich jak musical, przemówienie, koncert, protest, monodram, widowisko, łącząc aktywizm z performansem. Jej ostatnie spektakle “Attan stays with us” oraz “Songs of the water, tales of the sea” realizowane we współpracy ze społecznościami uchodźców pochodzących m.in. z Afganistanu mieszkających w Rechnitz były prezentowane podczas ImpulsTanz Festival w Wiedniu (2014—2015). Wiele projektów realizuje we współpracy z innymi artystami, m.in. Elizabeth Ward (Anti Fascist Ballet School), Valerie Oberleithner (iChoreography) oraz SUPERAMAS, Oleg Soulimenko, Cooperativa Performativa, Mark Tompkins, Georg Blaschke, Agata Maszkiewicz, Mathieu Grenier, Jérôme Bel, Amanda Piña, Marysia Zimpel, Michael Laub, Florentina Holzinger, Alex Baczynski-Jenkins. Od 2008 do 2014 roku była wokalistką zespołu The Mob Fixing Freedom a od 2015 rapuje w duecie Mermaid & Seafruit. Swój performans 'What’s in The Artist's Head' zaprezentowała w jednej z przestrzeni wystawowych Leopold Museum w Wiedniu podczas ImpulsTanz Festival (2016). Komponując tekst do swojego monodramu czerpała z archiwalnych przemówień prezydenckich, retoryki motywacyjnej oraz głosu reprezentantów wykluczonych, zmarginalizowanych i do niedawna przeoczonych społeczności.

Magdalena Chowaniec jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz sztuki tańca w Anton Brucker Universität w Linz. Wyróżniona tytułem “Remarkable Emerging Choreographer” w roczniku Ballettanz (2010). Stypendystka austriackiego ministerstwa kultury (2009) oraz programu DanceWEB (2007). Uczy tańca i praktyk somatycznych we współpracy z ImpulsTanz Festival i DiverCity Lab w Wiedniu. We współpracy z Institut für Künstlerische Forschung w Grazu będzie kontynuować swoje badania nad empatycznymi zależnościami pomiędzy ciałem a muzyką (od 2019 roku).


Maciek Chorąży (ur. 1982) jest twórcą projektów graficznych, rzeźbiarskich, przestrzennych, instalacji oraz realizacji scenograficznych, wykorzystującym w swojej twórczości często pozaartystyczne media, zdjęcia z sieci i inne przedmioty znalezione, np. niskiej jakości produkty kupione okazyjnie. Jego zainteresowanie performatywnością przejawia się poprzez inicjowanie i obserwowanie sytuacji, zdarzeń, często w oparciu o przypadkowość. Jego rysunki, kolaże, diagramy, fotografie i fotomontaże zdobią m.in. książkę Doroty Masłowskiej “Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu” (2017). Prace artysty były prezentowane przy okazji wystaw indywidualnych w takich miejscach jak np. BWA Zielona Góra, Bunkier Sztuki oraz zbiorowych, m.in. MOCAK w Krakowie, Galeria Kordegarda w Warszawie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie oraz Cricoteka. Współtworzy z Agą Klepacką duet Bracia projektując kostiumy do spektakli, m.in. dla Capella Cracoviensis, Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Ich instalacje przestrzenne i obiekty były prezentowane m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie a wcześniej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Khoi w New Delhi.




 
PC Maciek Chorąży, Bez tytułu (Basen), 2017. Dzięki uprzejmości artysty i Wydawnictwa Literackiego.

17.04 - 25.05.2018 18:00 - 22:00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
Warszawa
Wstęp wolny