Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

Poleć artykuł!


Jaki wpływ na teatr ma eskalacja terroru i ksenofobii? W jaki sposób współczesna dramaturgia reaguje na spiralę przemocy, zainicjowaną atakami terrorystycznymi z 11.09.2001, których pokłosiem jest aktualny dramat uchodźców. Punktem wyjścia dyskusji będzie książka Artura Pełki Das Spektakel der Gewalt – die Gewalt des Spektakels“ [Spektakl przemocy - Przemoc spektaklu] (transcript Verlag, 2016), stawiająca pytanie o polityczne zaangażowanie współczesnych tekstów dla teatru, powstałych jako reakcje na spektakularne akty przemocy.

Rozmowa z udziałem
dr Teresy Kovacs (Platforma badawcza Elfriede Jelinek w Wiedniu),
dr Artura Pełki (Uniwersytet Łódzki) i
dr Pawła Sztarbowskiego (Teatr Powszechny)
Prowadzenie: Michał Zadara

Spotkanie po polsku i częściowo po niemiecku z tłumaczniem konsekutywnym na polski.

Partnerzy: ADiT Agencja Dramatu i Teatru, Forschungsplattform Elfriede Jelinek (https://fpjelinek.univie.ac.at/), Teatr Powszechny

Na zdjęciu: scena ze spektaklu "Wściekłość" wg. Elfriede Jelinek, reż. Maja Kleczewska, fot. Natalia Kabanow, Teatr Powszechny w Warszawie

Biogramy uczestników:

dr ARTUR PEŁKA
pochodzi ze Zgorzelca, gdzie zdobył dyplom technika energetyka. Na Uniwersytecie Łódzkim ukończył kulturoznawstwo ze specjalnością teatrologiczną (1994) oraz filologię germańską (1996), a w roku 2004 uzyskał stopień doktora. Jest stypendystą Fundacji im. Roberta Boscha (Robert Bosch Stiftung), Austriackiej Centrali Wymiany Akademickiej (OeAD), Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD) oraz Fundacji im. Humboldta (Alexander von Humboldt-Stiftung). Współpracuje m.in. z Centrum Badań nad Twórczością Elfriede Jelinek (Elfriede Jelinek-Forschungszentrum, https://fpjelinek.univie.ac.at/) na Uniwersytecie Wiedeńskim.
Głównym obszarem jego zainteresowań naukowych są szeroko pojęte dzieje teatru niemieckojęzycznego w XX i XXI wieku. Jego badania na tym polu koncentrują się na następujących zagadnieniach szczegółowych: historia teatru niemieckiego w Łodzi przed I wojną światową, recepcja dramaturgii niemieckojęzycznej w Polsce, interpretacje współczesnych tekstów oraz inscenizacji teatralnych, teatr postdramatyczny, twórczość Elfriede Jelinek. W swoich badaniach nie ogranicza się tylko do niemieckojęzycznego kręgu kulturowego, lecz odnosi również do kultury polskiej, w szczególności do problematyki społeczno-kulturowej tożsamości płci w literaturze i sztuce.

dr TERESA KOVACS
Studiowała germanistykę oraz teatrologię, filmoznawstwo i medioznawstwo na Uniwersytecie Wiedeńskim, doktoryzowała się na podstawie tekstu o dramacie wtórnym” Elfriede Jelinek. Od 2013 roku pracuje naukowo w Platformie badawczej Elfriede Jelinek” Uniwersytetu Wiedeńskiego, wcześniej była pracownikiem naukowym w projekcie badawczym Elfriede Jelinek: dzieło i oddziaływanie. Bibliografia komentowana” w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Wiedeńskiego. Główne obszary badań: formy teatru współczesnego, estetyka teatru współczesnego, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo, pisanie polityczne, poetyka zakłócenia, publikacje m.in. na temat Jelinek, Ewalda Palmetshofera, Einara Schleefa, Christopha Schlingesiefa. Ostatnio wydała: Drama als Störung. Elfriede Jelineks Konzept des Sekundärdramas [Dramat jako zakłócenie. Koncepcja dramatu wtórnego“ Elfriede Jelinek] (transcript 2016).

MICHAŁ ZADARA
urodził się w 1976 roku w Warszawie, jest absolwentem międzynarodowego liceum w Wiedniu, wydziału nauk politycznych w Swarthmore College i wydziału reżyserii w Krakowie. Od ukończenia studiów stworzył około pięćdziesięciu spektakli, instalacji i filmów niezależnych w Polsce, Austrii, Niemczech, Izraelu i USA. W 2013 roku powołał CENTRALĘ, by razem z zespołem twórczych, niezależnych artystów i administratorów tworzyć dzieła wykraczające poza instytucjonalną normę.

27.02.2017 18:00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
00-107 Warszawa
Wstep wolny