
Olena Newkryta i Margret Wibmer (AT) na Triennale Tkaniny w Łodzi
Międzynarodowe Triennale Tkaniny powstało z inicjatywy Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i od 1975 roku gromadzi twórców z całego świata. Każda edycja jest przeglądem najnowszych zjawisk w sztuce tkaniny, a jednocześnie świadectwem tego, jak zmienia się społeczeństwo, kultura i język artystyczny. Temat tegorocznego Triennale „Dekonstrukcja/Rekonstrukcja” odzwierciedla napięcia i przemiany współczesnego świata – zarówno w sferze społecznej, jak i kulturowej. To temat, który nie tylko nawiązuje do aktualnych problemów – redefinicji norm, systemów wartości czy tożsamości – ale też wpisuje się w szerszy dyskurs filozoficzny. Dekonstrukcję przecież rozumiemy jako sposób krytycznego czytania rzeczywistości, który otwiera pole dla nowych narracji.
18 edycja Triennale to także bogaty program wydarzeń towarzyszących: spotkania z artystami, debaty, warsztaty i projekty edukacyjne. Wszystkie one mają służyć jednej idei – by sztuka tkaniny była forum dialogu, w której dekonstrukcja przeradza się w rekonstrukcję, a różnorodność staje się fundamentem nowej wspólnoty.
Olena Newkryta, *1990, urodzona w Ukrainie, jest ukraińsko-austriacką artystką wizualną mieszkającą w Wiedniu, której interdyscyplinarne prace obejmują fotografię, wideo oraz instalacje. Jej praktyka artystyczna i badania dotyczą tkanki społecznej, powstawania tożsamości kulturowej i przestrzeni wobec narracji historycznych i politycznych. Studiowała na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu oraz w Akademii Gerrita Rietvelda w Amsterdamie. Jest członkinią Golden Pixel Cooperative – stowarzyszenia zajmującego się ruchomym obrazem i sztuką mediów.
Margret Wibmer urodziła się w Lienz w Austrii. Dużą część lat 80. spędziła w Nowym Jorku, a w 1990 roku przeprowadziła się do Amsterdamu, gdzie mieszka i tworzy do dziś. Brała udział w licznych międzynarodowych wystawach, a także prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych i performansach, m.in. w Palais de Tokyo w Paryżu, RMIT Design Hub w Melbourne, Oude Kerk w Amsterdamie, Ishikawa Nishida Kitaro Museum of Philosophy w Japonii, KAI 10 – Arthena Foundation w Düsseldorfie, Centro per l’arte Contemporanea Luigi Pecci w Prato oraz w Fashion Moda Gallery w South Bronx w USA. Jej prace były publikowane w takich magazynach jak Sony Style Magazine, Vestoj i Metropolis M. Monografie artystki ukazały się nakładem wydawnictw Kerber Verlag oraz VfmK – Verlag für Moderne Kunst.
18. Międzynarodowe Triennale Tkaniny, Łódź 2025
Hasło przewodnie: Dekonstrukcja/Rekonstrukcja
11.10.25-04.12.26
Kuratorki: Marta Kowalewska i Bukola Oyebode-Westerhuis
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi