Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

godz. 18.00
galeria austriacka
austriackie forum kultury
ul. Próżna 8
Warszawa

Wstęp wolny

SVENJA DEININGER - ur. W 1974 roku, w latach 1996-2000 Akademia sztuki w Moguncji u T. Ulrichsa, w latach 2000-2003 Akademia Sztuki w Dusseldorfie u A. Oehlena, pracuje w Wiedniu. Prace: na początku fotografia, potem malarstwo. Sprzeczność między osobami przedstawionymi na obrazach i przestrzenią, która ich otacza, jest zamierzonym środkiem wyrazu. Fotografie służą jako szkice — jako powód do malowania. Artist in residence w AFK w styczniu i lutym 2008 roku.
Wystawy (wybór): 2003 Galeria Layr:Wüstenhagen Frankfurt, Kunst Klub Kolonia,
S. Marquardt & Gallery Bruksela, Galeria Layr:Wüstenhagen Wiedeń, 2004 Kunstraum Essen, Kunst Klub Köln, Galeria Judith Walker Klagenfurt, Neumann+Lutz Kolonia, Fundacja Sztuka i Kultura NRW, 2005 Galeria Layr:Wüstenhagen Wiedeń, Kunst Klub Kolonia, Vienna Fair, Art Cologne, 2006 wystawa z okazji T-Mobile Art Award, 2007 wystawa indywidualna „Da War Nichts”, Galeria Layr:Wüstenhagen, „Bye, bye Acapulco”, Projektraum acapulco, Dusseldorf, „Who made this hole?”, Austriackie Forum Kultury w Rzymie, „Who made your horizon?”, Offspace_Kapitalistischer Realismus, Berlin, Shabla-Transfer, Shabla, Bułgaria.

kunstraum&warschau

Svenja Jill Deininger, artist in residence w AFK w styczniu 2008
Wystawę artystki będzie można zobaczyć w galerii austriackiej w AFK od 1 do 21 lutego 2008


Obrazy Svenji Deininger są symbolami współczesnego społeczeństwa. Między konkretem a abstrakcją odzwierciedlają pragnienia współczesnego człowieka, który w czasach niespokojnych, karmiony pluralizmem wartości, indywidualizacją i zanikaniem tradycji usiłuje znaleźć swojego miejsca. Te poszukiwania prowadzą do innych, którzy dzielą tę potrzebę wspólnoty, i kończą się w zatłoczonych schronach kultury wysokiej i popularnej, dostarczających zarówno tożsamości, jak i przyjemności: Salzburger Festspiele, koncerty rockowe, dyskoteka, konsumpcja sztuki, hedonizm, ekscesy. Poszukiwania owe mogą też prowadzić do odwrotu od wszystkich spraw ziemskich, do powrotu do Boga i rytuałów religijnych, przy czym struktury te niezbyt się od siebie różnią: Papież jest wielbiony jak gwiazda muzyki pop i na odwrót! Obrazy artystki pokazują tę wymienialność. Większość obrazów kwestię kontekstu zostawia otwartą. N.p. reflektory ośmiokątne w górnej części obrazu „Für einen Moment war die Welt eins“ (Przez moment świat był jednością) przypominają oświetlenie sceniczne lub atmosferę klubową, nie znajdujemy natomiast wskazówek dotyczących konkretnego miejsca. Można się zastanowić, czy to w ogóle są reflektory, czy też raczej odnośniki do ośmiokątów pośrodku obrazu. Panuje pluralizm form, kolorów i interpretacji — wszystko jest możliwe, w obrazie, jak w życiu. Svena Deininger nie daje jednoznacznych odpowiedzi. Wśród jej obrazów są takie, które przez pustkę i brak postaci ludzkich przekazują sceptycyzm i brak wiary, są też takie, które nastrajają bardziej optymistycznie. Według własnych słów artystka interesuje się zjawiskiem naszych czasów, jakim jest równoczesność nastrojów euforycznych i schyłkowych. Jej obrazy oscylują między tymi skrajnymi społecznymi postawami.
Duże obrazy Svenji Deininger również wyróżniają się wieloznacznością i brakiem stabilności, które wynikają z interakcji konkretów i abstrakcji. Charakter nieokreślony odzwierciedla realną podstawę jej tematyki — anomię współczesnego człowieka, który w zbiorowych wydarzeniach religijnych lub para-religijnych szuka schronienia przed nieszczęściem, którym jest indywidualizacja.

(tekst Maximiliana von Geymüllera do wystawy w Galerii Layr:Wüstenhagen)


www.layrwuestenhagen.com

01.02.2008