Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

SURVIVAL 20. Przegląd Sztuki
Piguły
Uczestnik z Austrii: Franz Tišek 
Kuratorzy i kuratorki: Michał Bieniek, Anna Kołodziejczyk, Ewa Pluta, Małgorzata Miśniakiewicz, Daniel Brożek
Organizator: Fundacja Art Transparent www.arttransparent.org
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, OKRE Development
Przegląd jest współfinansowany ze środków Gminy Wrocław

Tegoroczne hasło festiwalu odwołuje się do mnogości znaczeń kryjących się pod określeniem „piguły”. To między innymi metafora niebieskiej i czerwonej pigułki z kultowego filmu „Matrix”, nawiązanie do środków psychoaktywnych czy wywoływania odmiennych stanów świadomości. Wszystkie zagadnienia łączą się z historią przemian kulturowych, społecznych i politycznych. Namysł nad tematem zdrowia psychicznego w problematyce społecznej zostanie pogłębiony także w formie eksperckich debat, które będą towarzyszyć wystawie głównej.

Program: 
https://www.survival.art.pl/pl/

Częścią 20 edycji Survivalu jest projekt Unlearning, w którym zastanawiamy się nad relacją pomiędzy działaniami artystycznymi a zmianą społeczną z perspektywy regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Nawiązując do przypisywanej Alvinowi Tofflerowi wypowiedzi – która jest parafrazą cytatu zawartego w jego przebojowej, futurystycznej książce Future Shock z 1970 r. – przyjmujemy perspektywę „oduczania”, by zrewidować nasze przyzwyczajenia dotyczące działania w polu sztuki.

Działania zaplanowane we współpracy z partnerami z Austrii, Czech, Słowacji i Węgier początkowo miały na celu dyskusję o podobieństwach i różnicach praktyk sztuki dążącej do oddziaływania społecznego w tych krajach. Jednak inwazja na Ukrainę radykalnie zrewidowała pytania dotyczące dystrybucji zasobów, kapitałów oraz wsparcia także w ramach geo-politycznego konstruktu Europy Centralnej. Prezentacja prac czwórki artystów z Ukrainy nie jest tylko próbą dzielenia się zasobami czy działaniem na rzecz zwiększania widzialności ukraińskiej kultury. Staje się ona punktem wyjścia do rozmowy na temat regionalnej solidarności na polu twórczym, roli sztuki w procesie powojennej odbudowy i kluczowego pytania o sens prowadzenia działalności artystycznej w trakcie wojny. W dyskusji wezmą udział eksperci i praktycy z Austrii, Słowacji, Węgier, Czech oraz Ukrainy.

Dyskusję poprowadzi: Kateryna Botanova, analityczka kultury, krytyczka, kuratorka, współkuratorka festiwalu i programu sztuk wizualnych CULTURESCAPES, kuratorka wizytująca w Jam Factory Art Center, Lwów w 2022.

O austriackiej sztuce zaangażowanej opowie Franz Tišek – wiedeński artysta, założyciel (wraz z Markusem Hiesleitnerem) i kierownik prowadzonej przez artystów przestrzeni Kulturdrogerie. Dyplom uzyskał na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu pod kierunkiem Heimo Zoberniga. Zrealizował liczne projekty indywidualne i grupowe. www.kulturdrogerie.org


24 (pt.) – 28 (sob.) 06.2022
Budynek dawnego szpitala Betania
ul. Traugutta 118, Wrocław
Wstęp wolny
Język: polski/angielski




24.06 - 28.06.2022 Szpital Betania
ul. Traugutta 118
Wrocław
Wstęp wolny / jęz. polski, angielski