Seminarium z cyklu „Austria/Polska. Laboratorium krytyczne”
"Oczy córek" – Elfriede Jelinek i Bożena Umińska-Keff
Prowadzenie: Agnieszka Jezierska-Wiśniewska, Barbara Klicka, Kalina Kupczyńska, Antoni Zając
Lektury:
Elfriede Jelinek, „Pianistka”, przeł. Ryszard Turczyn, W.A.B., wyd. II poprawione, Warszawa 2004.
Bożena Umińska-Keff „Utwór o Matce i Ojczyźnie”, Korporacja ha!art, Kraków 2008.
Partner: „Literatura na Świecie”
Pomysł i organizacja: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Podczas pierwszego w 2022 roku seminarium z cyklu „Austria/Polska. Laboratorium krytyczne” zajmiemy się dwoma tekstami, których centralnym tematem jest relacja dorosłej córki z matką, czyli „Pianistką” Elfriede Jelinek i „Utworem o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff.
W posłowiu do „Utworu o Matce i Ojczyźnie” Maria Janion i Izabela Filipiak pisały: „Opisanie matki przez córkę to zadanie ryzykowne (jeśli zdradzimy matkę, to kto nam zostanie?) i społecznie mało aprobowane (…), a wreszcie obrazoburcze”. Zarówno Jelinek jak i Keff podjęły wyzwanie, zdając się zakładać, że stawki ich tekstów sytuują się daleko poza społecznym konsensusem. Co łączy obie narracje, przesycone bólem i agresją? Jakie formy przybiera w nich kobiece pragnienie i ból? Wreszcie, jak to, co zewnętrzne – historyczne, polityczne, społeczne – miesza się w tych tekstach z tym, co najintymniejsze?
Elfriede Jelinek – pisarka, feministka, laureatka Literackiej Nagrody Nobla w 2004 roku.
Bożena Umińska-Keff – poetka, eseistka, literaturoznawczyni.
Biogramy prowadzących:
dr Agnieszka Jezierska – absolwentka polonistyki i germanistyki UW, obecnie wykłada na germanistyce UW, zainteresowania badawcze: twórczość Elfriede Jelinek, polsko-niemiecki transfer literacki, złe macierzyństwo w tekstach kultury, architektoniczne utopie w literaturze. Współwydawczyni tomów m.in.: (z Moniką Szczepaniak) „Elfriede Jelinek. Moja sztuka protestu. Eseje i przemówienia” (Warszawa 2012) i (z Bożeną Chołuj) „O kobietach po niemiecku” (Warszawa 2012).
Barbara Klicka – pisarka, redaktorka, kuratorka projektów artystycznych. Jako poetka została laureatką Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Gdynia. Jej debiutancka powieść „Zdrój” została natomiast nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia i do Nagrody Conrada. Kuratorka i współtwórczyni wielu przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych, m.in projektu „Pochwalone”, czy Festiwalu Europejski Poeta Wolności. Współpracuje z Wydawnictwem Filtry i pisuje felietony do „Dialogu”.
dr Kalina Kupczyńska – adiunkt w zakładzie Mediów i Kultury Austriackiej Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Stypendystka Fundacji Humboldta, ÖAD, DAAD oraz NCN. Publikacje dot. niemieckojęzycznej awangardy, literatury współczesnej, komiksu i powieści graficznej. Wybrane publikacje: „Handbuch Polnische Comickulturen nach 1989” (red., z Renatą Makarską) Berlin 2021; „Autobiografie intermedial. Fallstudien zur Literatur und zum Comic” (red., z Jadwigą Kitą-Huber) Bielefeld 2019.
Antoni Zając – redaktor czasopisma literackiego „Wizje”, krytyk literacki, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW, gdzie pracuje nad rozprawą poświęconą twórczości Leo Lipskiego. Autor tekstów publikowanych m.in. na łamach „Literatury na Świecie”, „Twórczości”, „Tekstów Drugich”, „Forum Poetyki” i „Narracji o Zagładzie”. Zajmuje się literaturą polską XX i XXI wieku, zagadnieniami z pogranicza filozofii, teologii i literatury oraz studiami nad pamięcią.
22.02.2022 (wt.), 18:00
ON-LINE
ZOOM
Link do rejestracji: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZArdO6rqzwvG9ef75Hfe97AouX4pdr9dIgQ
Wstęp bezpłatny po rejestracji
Po polsku