Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Cykl warsztatów „Rethinking Games”
Sesja 3: Czy gry komputerowe są sztuką?
Organizatorzy: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Partnerzy: Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
PJATK Game Lab: https://bhanussek.com/pjait_game_lab/

Gra to system, w którym gracze angażują się w sztuczny, zdefiniowany zasadami konflikt, który skutkuje wymiernym wynikiem.”

"Według mojej wiedzy, nikt z branży ani spoza niej nie był w stanie przytoczyć gry godnej porównania z wielkimi dramaturgami, poetami, filmowcami, powieściopisarzami i kompozytorami. To, że gra może aspirować do artystycznego znaczenia jako doświadczenie wizualne, akceptuję. Ale dla większości graczy gry wideo stanowią stratę tych cennych godzin, które mamy do dyspozycji, aby uczynić się bardziej kulturalnymi, cywilizowanymi i empatycznymi."
- Roger Ebert, krytyk sztuki

Wiemy, że Mona Lisa jest sztuką. Ale co sprawia, że jest ona sztuką? Skąd wiemy, że gry również nie są sztuką? A jeśli tak, to jak możemy to ustalić? Dyskusja na temat gier wideo jako sztuki jest dobrze znana zarówno wśród zwolenników gier, jak i tych, których to medium nie zachwyca. Podczas naszej trzeciej sesji Rethinking Games podejmiemy debatę na temat gier jako sztuki i spróbujemy ustalić, jaki status artystyczny posiadają gry, jeśli w ogóle go posiadają. Dla jednych gry to tylko masowo produkowane, ogłupiające dobra konsumpcyjne, dla innych gry to portal do innego, bardziej estetycznego świata. Po której stronie stoisz? Czy uważasz gry wideo za (nie) sztukę?

Benjamin Hanussek jest edukatorem i badaczem w dziedzinie gier wideo. Formalne wykształcenie zdobył na Uniwersytecie w Klagenfurcie w Austrii. Na początku 2022 roku został stypendystą Austriackiej Fundacji Planu Marshalla, co umożliwiło mu wyjazd do Teachers College na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku w celu przeprowadzenia projektu badawczego w zakresie nauczania opartego na grach. Po zrealizowaniu projektu założył – z pomocą Dziekan Wydziału Sztuki Nowych Mediów prof. Ewy Sataleckiej – PJATK Game Lab w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, by prowadzić badania nad metodami nauczania w dziedzinie projektowania gier oraz wspierać studentów w rozwijaniu ich kariery jako przyszłych twórców i projektantów gier. Oprócz tego Benjamin Hanussek pracuje w Lionbridge Games w Warszawie, gdzie zajmuje się recenzowaniem gier wideo i ich lokalizacji przed wydaniem.


25.04.2023 (wt.), 18:15
Austriackie Forum Kultury 
ul. Próżna 7/9, Warszawa
Po angielsku
Wstęp wolny






25.04.2023 18:15 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
Warszawa
Po angielsku / wstęp wolny