Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

godz. 19.00
austriackie forum kultury
ul. Próżna 8
Warszawa

Wstęp wolny

Studenci i młodzi absolwenci UMFC w Warszawie wykonują następujące utwory kameralne Hansa Gála: Serenada op. 93 na klarnet, skrzypce i wiolonczelę, Suita Huyton op. 92 na flet i 2 skrzypiec, Kwartet smyczkowy nr 2 a-moll op. 35, 3 Preludia op. 65 na fortepian solo oraz Suita op. 6 na wiolonczelę i fortepian.
HANS GÁL (1890-1987) urodzony w podwiedeńskiej wsi kompozytor austriacki pochodzenia węgiersko-żydowskiego. Od dziecka zafascynowany muzyką, szczególnie wokalną, wykształcony na pianistę, dyrygenta, korepetytora w klasie Richarda Roberta ”profesora mistrzów”, kompozycję studiował u E. Mandyczewskiego, pochodzącego z Ukrainy, jego największego mistrza i mentora, także w życiu osobistym. Przed wojną uzyskał szeroki rozgłos, jednak zakaz wykonywania jego dzieł w 1933 r. na fali prześladowań Żydów przez Hitlera, a później przymusowa emigracja do Anglii spowodowały, że za życia był znany bardziej jako autor licznych opracowań dzieł innych mistrzów, biografii. Nie podążając za trendami, trzymając się wiernie austriacko-niemieckiej szkoły opartej na harmonii Brahmsa, klarowności Bacha, melodyce Schuberta doprawionej osobistą precyzją, humorem i głębią nigdy nie zdobył wielkiej popularności w nowej ojczyźnie, w starej odzyskał ją po wojnie. Pozostawił po sobie liczne dzieła od oratoriów i oper z młodości, poprzez liczne dzieła kameralne, aż do solowych pisanych u schyłku życia.

http://www.hansgal.com

20.01.2011