Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Data: 15.05.2013 (śr.)
Godzina: 09:30 – 17:00
Miejsce: Centrum Myśli Jana Pawła II, ul. Foksal 11, lok. 30, Warszawa
Wstęp: potwierdzenie uczestnictwa do 10 maja na adres ofiara@centrumjp2.pl
po angielsku

Międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Pamięć, kultura i religia” poświęcona jest zagadnieniom na styku nauk społecznych oraz teologii

Organizatorzy: Centrum Myśli Jana Pawła II, Instytut Socjologii UW
Partner: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Szczegółowy program na stronie: www.centrumjp2.pl
Oraz 14.05.2013, godz. 13:30 - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Wykład Prof. W. Palavera: „Apokaliptyczny” opór Carla Schmitta przeciwko globalnej wojnie domowej”.

Jest to druga konferencja, która wchodzi w serię spotkań naukowych pt. „Perspektywy postsekularne”. Cykl ten skupia się na skomplikowanych relacjach teologii, wiary i nauk społecznych. Nowoczesność stopniowo wypierała religię i teologię. Nauka, wierny uczeń nowoczesności, tę tendencję wzmocniła. Na miejsce chrześcijaństwa nowoczesność postawiła religie zastępcze, ziemskie absoluty, takie jak rynek, państwo, klasę, człowieka, naród. Jeśli chcemy, żeby teologia i nauka znów się spotkały, a może spotkały się po raz pierwszy, musimy wyjść poza dogmaty nowoczesności. W coraz większym stopniu zauważa się również oderwanie studiów nad pamięcią i kulturą od myśli religijnej. Dlatego obecne spotkanie chcemy poświęcić badaniom związków między religią, pamięcią a kulturą.

Wykład Prof. Wolfgang Palavera na konferencji: “ Śmierć wszystkich kultur. O wywrotowej naturze Biblijnego Objawienia”.

Prof. Wolfgang Palaver, Uniwersytet w Innsbrucku, kierownik wydziału teologii systematycznej, wykłada również katolicką naukę społeczną, od 2007 szef towarzystwa „Colloquium on Violence and Religion”. Prowadzi badania o związkach między religią a przemocą.

Program:

9.30-11.45 Modernity and religion

Kieran Flanagan (PhD), University of Bristol:
Gothic Sociology: an exercise in postsecular imagination.

Annamaria Orla-Bukowska (PhD), Uniwersytet Jagielloński, Kraków:
The Intensification of Religious Symbols in a Postsecular World: The Role of the Christian Cross for Jewish Memory and Culture.

Anna Odrowąż-Coates (PhD), Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa:
How Saudi Arabia rejects globalisation through culture and religion despite rapid modernization.

prof. Christopher Garbowski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin:
Responses to Modernity: Liberal and Evangelical Catholic Discourse in Present Day Poland.

Coffee break

12.00-14.00 Modernity and orthodoxy

prof. Keith Tester, University of Hull:
Hiroshima: Remembering and Forgetting, Everything and Nothing.

Marcin Jewdokimow (PhD), Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa:
The monastic legacy in the view of Michel Foucault’s work.

Maria Rogińska (PhD), Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków:
Religious memory in transition: Russian Orthodox community after Soviet era.

Victoria Dunaeva (PhD), Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa:
The role of religion in post-Soviet Russian national identity.

Coffee break

14.30 – 16.30 Theology as science

prof. Wolfgang Palaver, Universität Innsbruck:
The Death of all Cultures. On subversive Nature of the Biblical Revelation.

Agnieszka Burakowska (PhD), Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa:
The glorifying and sanctifying apocalypse: Jn 13:31 and 17:19, between René Girard and Hans Urs von Balthasar.

prof. Siegfried Wiedenhofer, Johann Wolfgang Goethe-Universität in Frankfurt am Main:
Relations between theological and secular Concepts of Tradition in Modernity.

Stanisław Burdziej (PhD), Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
In search of the Polish Monomyth: redemptive violence versus (self)sacrifice as a strategy against evil.

15.05.2013