Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

kunstraum&warschau

„Nie kupuj lepszego świata, walcz o lepszy świat!” - Oliver Ressler

Billboard, 504 x 238 cm, Plac Mirowski 10, obok Hali Mirowskiej – do obejrzenia w dniach od 1 do 15 września 2008

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Publicznej Passengers, www.passengers.pl

Organizator: Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ

Festiwal Passengers zrealizowano ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędu Miasta ST. Warszawy, Urzędu Marszałkowskiego, Austriackiego Forum Kultury, Szwajcarskiej Fundacji Kultury Pro Helvetia. Dziękujemy za pomoc w realizacji www.vlepvnet.bzzz.net.

Billboard Olivera Resslera jest odpowiedzią artysty na społeczną i ekonomiczną segregację, tak obecną w dzisiejszej Polsce. Dominujący od lat 90-tych porządek neoliberalny doprowadził do zwiększenia się przepaści między biednymi i bogatymi, a w konsekwencji do ucieczki tych ostatnich za bramy zamkniętych osiedli. „Zmieniając sąsiada” wykupują oni sobie lepszy i bardziej bezpieczny świat. Billboard Resslera przedstawia jedno z typowych osiedli zamkniętych w Warszawie – z jego płotami, parkanami, bramami i kamerami. Jednak po bliższemu przyjrzeniu się zdjęciu odkrywamy, że wszystkie okna budynku są wybite, a ściany pokryte anarchistycznymi graffiti. Dzięki fotomontażowi artysta zestawia w ten sposób miejsca zamieszkiwania polskich posiadaczy i tych, którzy mają niewiele lub też nic. Aluzyjnie mówi także o nadchodzącym społecznym wybuchu, politycznej rewolucji, które tlą się, prowokowane przez wzrastające nierówności.

OLIVER RESSLER jest jednym z bardziej znanych światowych „artystów zaangażowanych”. W swoich działaniach żywo reaguje on na polityczne i ekonomiczne aspekty współczesnego świata, często nawiązuje bezpośrednio współpracę z rozmaitymi ruchami oraz inicjatywami społecznymi. Od ponad 20 lat prowadzi on swoją „kampanię na rzecz lepszego świata”, wykorzystując w niej rozmaite środki wyrazu: od dokumentacji video, przez instalacje, billboardy, publikacje, artykuły. Ostatnio ukazała się w Polsce jedna z jego książek „Alternatywne ekonomie, alternatywne społeczeństwa”, wydana w 2008 roku przez gdański Instytut Sztuki Wyspa.

Praca Olivera Resslera jest produkowana w ramach drugiej edycji festiwalu „Passengers”. Festiwal jest poświęcony sztuce publicznej oraz refleksji nad przestrzenią publiczną miasta. Do udziału w festiwalu została zaproszona grupa międzynarodowych artystów, którzy swoje instalacje i działania umieszczą w otwartych przestrzeniach Warszawy. Festiwalowi towarzyszy cykl dyskusji, projekcji, seminariów i warsztatów, który odbędzie się w ramach programu „Info Qultura” na Placu Konstytucji. Głównym tematem tegorocznego festiwalu jest zanik, prywatyzacja i grodzenie przestrzeni publicznej. W Warszawie, jak w żadnym innym mieście w Polsce, procesy te są szczególnie widoczne. Jak grzyby po deszczu wyrastają zamknięte osiedla, a fasady domów przykrywane są gigantycznymi reklamami. Miasto jest dzielone i rozparcelowywane, zabezpieczane murami, płotami i kratami. Od lat stopniowo zanikają jego obszary publiczne na rzecz coraz ściślej wyznaczanych i lepiej zabezpieczanych sfer ograniczonego dostępu. Tegoroczna edycja „Passengersów” jest wyrazem troski o zachowanie przestrzeni publicznej, która jest wartością zagrożoną przez negatywne konsekwencje tych procesów.

01.09.2008