11 maja o godzinie 14.00
po wystawie: „Drugiej wiosny nie będzie… Dzieci i sztuka XX i XXI wieku”
oprowadza kuratorka Joanna Kordjak
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Pl. Małachowskiego 3, Warszawa
Po angielsku, wstęp wolny
Wystawa:
„Spring never comes again”
Children and art in the 20th and 21st century / Dzieci i sztuka w XX i XXI wieku
Kuratorka: Joanna Kordjak
Organizator: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Partnerzy: Austriackie Forum Kultury w Warszawie, EUNIC, British Council, Czeskie Centrum, Instituto Cervantes, Institut français, Goethe Institut, Rumuński Instytut Kultury, Ośrodek Kultury Francuskiej UW, Instytut Liszta – Węgierskie Centrum Kultury, Pantheon Sorbonne, Taube Philanthropies
Tytuł wystawy przywołuje słowa Franza Cižka, pioniera edukacji artystycznej z początku XX wieku. Odnoszą się one do okresu dzieciństwa i brzmią jak przestroga, ale też wezwanie do odpowiedzialności i działania.
FRIEDL DICKER-BRANDEIS
we współpracy z LENTOS MUSEUM, LINZ
Monograficzna wystawa austriackiej artystki Friedl Dicker-Brandeis (1988–1944) prezentuje dokonania niemal nieznanej w Polsce wybitnej malarki, architektki wnętrz i projektantki, absolwentki Bauhausu w Weimarze, uczennicy Johannesa Ittena, Oskara Schlemmera i Paula Klee. Głównym wątkiem wystawy jest działalność artystki na polu nowoczesnej edukacji artystycznej dzieci.
W czasie II wojny światowej Dicker-Brandeis jako więźniarka obozu koncentracyjnego w Terezinie prowadziła zajęcia artystyczne dla dzieci żydowskich, inspirowane z jednej strony pedagogiką Bauhausu (praktyką Johannesa Ittena, Paula Klee), z drugiej – naukami Franza Cižka, jednej z najoryginalniejszych i najważniejszych postaci w dziejach upodmiotowienia niedorosłych. Friedl Dicker-Brandeis udało się stworzyć system, który przywracał podmiotowość osobom podwójnie „odczłowieczonym” – jako dzieciom, którym systemowo odbiera się sprawczość, i jako przedstawicielom społeczności żydowskiej, którą próbował unicestwić Holokaust.
Wystawom będzie towarzyszyć bogaty program działań edukacyjnych, performansów, warsztatów i spotkań artystów z dziećmi, a także międzynarodowa konferencja poświęcona tematyce alternatywnych koncepcji edukacji artystycznej dzieci w XX I XXI wieku (20. – 22. kwietnia 2023).
Wystawa: 31.03.-18.06.2023
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
Warszawa
Bilety
Konferencja: 20.-21.04.2023
OBOWIĄZUJĄ ZAPISY ZA POŚREDNICTWEM FORMULARZA NA STRONIE GALERII ZACHĘTA
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
Warszawa
Program Konferencji:
Dzień 1 (20 kwietnia)
10:00 WSTĘP
Joanna Kordjak (Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki)
Julia Harasimowicz (Uniwersytet Warszawski)
10:15–11:15
I. WIEDEŃ JAKO CENTRUM EDUKACJI ARTYSTYCZNEJ W XX WIEKU
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
Rolf Laven (University College of Teacher Education, University of Applied Arts, Vienna) Franz Čižek — więcej niż sztuka dziecka i awangarda
Bernadette Reinhold (University of Applied Arts, Oskar Kokoschka-Zentrum, Kunstsammlung und Archiv, Vienna) Friedl Dicker-Brandeis i jej praca z dziećmi. Uczenie się — nauczanie — rozwój
11:30 PRZERWA KAWOWA
11:45–13:15
II. TEATR JAKO NARZĘDZIE EDUKACYJNE. PERSPEKTYWA HISTORYCZNA I WSPÓŁCZESNA
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
Andris Brinkmanis (Nuova Accademia Di Belle Arti, Milan) Teatr proletariacki jako przestrzeń edukacji. Alternatywne pedagogiki Anny ‘Asji’ Lācis i Waltera Benjamina
Dominika Górecka Szwedzki teatr polityczny dla dzieci
Rawand Arqawi, Mustafa Sheta Teatr wolności w Palestynie — rozmowa online z Andrisem Brinkmanisem
13:00–14:00 LUNCH
14:00–16:30
III. ARTYŚCI O PROJEKTACH EDUKACYJNYCH
(w jęz. angielskim i polskim, tłumaczenie na polski I angielski)
Priscila Fernandes (artist, ArtEZ University of the Arts, Arnhem) Drogi Rewolucyjny Nauczycielu — sto lat po Szkole Nowoczesnej
Eva Koťátková (artist, Prague) Szkoła Emancypacji i Futuropolis
Olivia Plender (artist, Stockholm, London) Czym jest szkoła?
Jaśmina Wójcik (Polish-Japanese Academy of Information Technology, Warsaw) Praca w procesie — jak uczyć się od dzieci podczas tworzenia filmu (Król Maciuś Pierwszy. Dokument kreacyjny) Korczak współcześnie.
Dzień 2 (21 kwietnia)
10:00 WSTĘP
Anna Szczepanska (Paris 1 Panthéon-Sorbonne University, Paris)
10:15–11:15
I. KAMERA FILMOWA JAKO NARZĘDZIE PRACY Z DZIEĆMI. DZIECI JAKO FILMOWCY
(w jęz. angielskim, tłumaczenie na jęz. polski)
Isabel Wünche (Constructor University, Bremen) Ludwig Hirschfeld-Mack: swoboda konstruowania — praca z materiałami w formie zabawy
Lődi Virág (Moholy-Nagy University of Art and Design, Budapest) and Péter Forgács (artist, Budapest) Szkoła jako swobodne pole działania — estetyczny eksperyment edukacyjny Pétera Forgácsa w latach siedemdziesiątych
11:15-11:30 PRZERWA KAWOWA
11:30 – 12:15
II. SZTUKA I EKSPERYMENTY PEDAGOGICZNE WE FRANCJI
(w jęz. francuskim, tłumaczenie na jęz. polski i angielski)
Catherine Perret (Université Paris 8) Fernand Deligny i psychologia dziecięca — konteksty
Martin Molina (Université Paris 8) Najmniejszy gest — kronika bez zakończenia
12:30–13:30 LUNCH
13:30–15:00
III. SZTUKA WŁĄCZAJĄCA I WSPÓŁCZESNE PRAKTYKI PEDAGOGICZNE
(w jęz. francuskim, polskim i PJM, tłumaczenie na jęz. angielski)
Anaïs Masson (Paris) Opowiedzieć w kilku sekwencjach obrazów o tym, co widzą w swoim życiu (Fernand Deligny, La Grande Cordée)
Marek Lasecki (artist, educator, Warsaw) Edukacja artystyczna Głuchych uczniów
Justyna Lipko (Theater 21, Centrum Sztuki Włączającej) Sztuka włączająca sztuką przyszłości
15:00–15:30 PRZERWA KAWOWA
ZAKOŃCZENIE
Pokaz filmów zrealizowanych podczas warsztatów z dziecmi i młodzieżą prowadzonych przez Sebastiana Ronceraya (Braquage)