Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Antonio Caldara
Utwory na skrzypce
Koncert muzyki barokowej
Organizatorzy: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Austriackie Forum Kultury
Więcej informacji: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (wilanow-palac.pl)

MUZYCY:
Jolanta Sosnowska – skrzypce barokowe i dyrektor artystyczny (Wiedeń)
Philipp Comploi – wiolonczela barokowa (Salzburg)
Erich Traxler – klawesyn (Wiedeń)

Program:
Antonio CALDARA (1678-1736)
SONATA in F-Dur, EM. 28a
Largo / Allegro / Largo / Allegro / Allegro

Antonio VIVALDI (1678-1741)
SONATA in a-Moll, RV 43
Largo / Allegro / Largo / Allegro

Ferdinand Tobias RICHTER (1651-1711)
Toccata und Capriccio in d

Antonio CALDARA
SONATA in e-Moll, EM. 27a
Preludio. Largo / Allegro / Allegro

Antonio CALDARA
SONATA in F-Dur, EM. 27b
Preludio. Adagio / Allegro / Allegro


***


Alessandro POGLIETTI
(+1683)
Partita in a
Allemande / Courante / Sarabande / Gigue

Antonio CALDARA
SONATA in A-Dur, EM. 27c
Andante / Allegro / Allegro

Antonio CALDARA
SONATA in h-Moll, EM. 27f
Preludio. Largo / Allegro / Presto

ANTONIO VIVALDI
Sonata in D-Dur, RV 810
Andante / Allegro / Adagio / Allegro


Sonaty skrzypcowe Antonio Caldary należą do całkowicie zapomnianych utworów jednego z najbardziej utalentowanych włoskich kompozytorów okresu baroku. Osiem sonat – niedawno odkrytych przez skrzypaczkę Jolantę Sosnowską w archiwach Austriackiej Biblioteki Narodowej [dalej: ABN] w Wiedniu – stanowi komplet dzieł na skrzypce tego kompozytora. Utwory te charakteryzują się naturalną lekkością, a ich niezwykła śpiewność jest niemal identyczna z lirycznym idiomem kompozytorskim Caldary, znanym publiczności z jego mszy i oratoriów. Fantazja twórcy znajduje odzwierciedlenie w wirtuozerii partii skrzypiec i znakomicie prowadzonej polifonii. 

Skomplikowane losy Antonio Caldary, a także wędrówki jego skrzypcowych dzieł powielanych przez „kopistów”, nakazują pewną ostrożność w przypisywaniu mu części bądź nawet całości materiału muzycznego. Jednakże zastrzeżenie to może być z kolei poczytane jako zbyt daleko posuniętą ostrożność, choćby dlatego, że przypisanie tych utworów innym kompozytorom (Vivaldi, Corelli?) byłoby jeszcze mniej oczywiste. 

Sonaty skrzypcowe i wiolonczelowe tylko dzięki swoistej opatrzności dotrwały do naszych czasów jako manuskrypty, tworzące obecnie zamknięty zbiór ABN w zakładce pod nazwą Estensische Musikalien. Te wysoce pasjonujące kwestie poddaje szczegółowej analizie znakomity muzykolog Herbert Seifert (fragment poniżej), ale należy pamiętać, że – aby nie rezonować świata złożonego z samych wątpliwości – musimy coś założyć. 

Na dzisiaj nie ma możliwości ani stuprocentowej weryfikacji, ani też przede wszystkim falsyfikacji autorstwa Caldary. Niniejszy album to światowa premiera fonograficzna tego materiału. Nagranie zostało zrealizowane na instrumentach historycznych przez muzyków, których drogi artystyczne splatały się od dawna na polu wykonawstwa muzyki austriackiego baroku.





29.01.2023, 16:00
Sala Biała, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Warszawa
Bilety: 20 PLN





 

29.01.2023 16:00