Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

„Wyjątek i reguła. Dramaturgia Austrii i Niemiec” – Heiner Müller
Czytanie i dyskusja

29.04.2013, godz. 19.00
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Scena Pracownia
ul. Jana Zamoyskiego 20, Warszawa
obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek > http://www.powszechny.com

Heiner Müller (1929-1995) – Okrzyknięty najważniejszym niemieckim dramatopisarzem po Brechcie. Jego enigmatyczne sztuki stały się iskrą zapalną do postmodernistycznej rewolucji w europejskim teatrze. Niespokojne czasy powojennych, rozbitych Niemiec znalazły wyraz w nowatorskiej formie sztuk Müllera. Przez wielu uznanych za niesceniczne, przez innych - za manifest nowej jakości teatralnej. Ojciec teatru postdramatycznego? Co Szekspir powiedziałby o Hamletmachine? Jak wiele dzisiejszy dramat zawdzięcza Müllerowi?

Czytanie
Filoktet (przeł. Jacek St. Buras) w reżyserii Joanny Grabowieckiej (absolwentki Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie).

Dyskusja
udział biorą: Barbara Wysocka – aktorka, reżyserka, autorka m.in. inscenizacji dramatu Szosa Wołokołamska oraz opery Medeamaterial na podstawie tekstu Heinera Müllera oraz Tomasz Kubikowski – teatrolog, tłumacz, wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Kierownik Literacki Teatru Narodowego im. W. Bogusławskiego w Warszawie. Prowadzenie: Tomasz Szczepanek.

„Wyjątek i reguła. Dramaturgia Austrii i Niemiec”
Projekt teatralny poświęcony twórczości najważniejszych dramatopisarzy Austrii i Niemiec XX i XXI wieku. Motywem przewodnim cyklu sześciu comiesięcznych spotkań zaplanowanych na pierwsze półrocze b.r. jest pytanie o miejsce tych autorów we współczesnym teatrze oraz próba analizy ich odbioru dziś, w kontekście ostatnich inscenizacji ich tekstów. Każde spotkanie składa się z dwóch części: czytania wybranego dramatu bądź fragmentów różnych tekstów oraz dyskusji z zaproszonymi znawcami tematu.

Kurator projektu: Tomasz Szczepanek

Organizacja: Goethe-Institut, Austriackie Forum Kultury, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Agencja Dramatu i Teatru ADIT.

LINK

29.04.2013