Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Postsocjalistyczne dziedzictwo w grach wideo

Organizatorzy: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Partnerzy: Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
PJATK Game LabLINK
Kurator: Benjamin Hanussek

Gry wideo w wyjątkowy sposób prezentują różne kultury i historie. Jeśli jednak chodzi o postsocjalistyczne dziedzictwo w grach, często widzimy niepokojące, opuszczone i dystopijne miejsca, które wzmacniają stereotypy w postrzeganiu Europy Środkowo-Wschodniej . W tej sesji zbadamy pomysły polskich architektów i urbanistów, którzy tworzyli socmodernistyczne realizacje mieszkalne w XX wieku. Następnie porównamy reprezentację architektury postsocjalistycznej w grach takich jak Half-Life 2, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl i DayZ, aby przeanalizować, w jakim celu wykorzystywana jest w nich ta forma architektury. Naszym celem jest omówienie pozornie jednostronnego spojrzenia na te przestrzenie jako wyłącznie dystopijne i nieludzkie oraz przeanalizowanie potencjału oferującego bardziej zrównoważone i krytyczne spojrzenie na środkowo-wschodnioeuropejski krajobraz architektoniczny.

Monika Stobiecka jest historyczką sztuki i archeolożką, adiunktką na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Była stypendystką Fundacji Lanckorońskich, Fundacji Kościuszkowskiej i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współzałożycielka Oddziału Środkowo-Wschodnioeuropejskiego Dziedzictwa Stowarzyszenia Krytycznych Studiów nad Dziedzictwem i członkini Akademii Młodych Uczonych Polskiej Akademii Nauk. Jest autorką książki „Theorizing Archaeological Museum Studies”, wydanej przez Routledge. W 2023 roku ukazała się redagowana przez nią antologia „Krytyczne studia nad dziedzictwem: pojęcia, metody, teorie i perspektywy” (WUW). Jej zainteresowania badawcze obejmują krytyczne studia nad dziedzictwem i muzeami oraz styk teorii archeologii i sztuki współczesnej.

Benjamin Hanussek jest edukatorem i badaczem game studies. Ukończył studia na Uniwersytecie w Klagenfurcie w Austrii. Na początku 2022 roku został stypendystą Austriackiej Fundacji Planu Marshalla, co umożliwiło mu przeprowadzenie projektu badawczego w zakresie edukacji opartej na grach w Teachers College na Uniwersytecie Columbia w Nowym Jorku. Po zrealizowaniu projektu założył PJATK Game Lab wraz z prof. Ewą Satalecką, Dziekan Wydziału Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Projekt skupia się na badaniu metod nauczania w zakresie projektowania gier oraz wspieraniu studentów w rozwijaniu kariery jako przyszłych twórców i projektantów gier. Oprócz tego Benjamin Hanussek pracuje w Lionbridge Games w Warszawie, gdzie zajmuje się testowaniem i lokalizacją gier wideo przed ich wydaniem.

 

 


27.10.2023 (pt.)
19:00
Austriackie Forum Kultury 
ul. Próżna 7/9
Warszawa
Po angielsku
Wstęp wolny





27.10.2023 19:00 Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9
Warszawa
Po angielsku, wstęp wolny