Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Wykład Dr. Johanna Holznera (Innsbruck)
Vom Volkstheater zum TV-Spektakel, ein Absturz: 
Felix Mitterers „Piefke-Saga“ (w języku niemieckim)
poświęcony twórczości austriackiego dramatopisarza Felixa Mitterera, w szczególności scenariuszowi czteroczęściowego serialu telewizyjnego Piefke-Saga.
Organizator: Instytut Filologii Germańskiej / Wydział Filologiczny UŁ
Partner: Austriackie Forum Kultury

Johann Holzner - emerytowany profesor w Instytucie Germanistyki oraz dyrektor Instytutu Badań Archiwum Brenner na Uniwersytecie w Innsbrucku; wykładał m.in. na uniwersytetach we Wrocławiu, Salzburgu, Santa Barbara i Petersburgu. Odznaczony Wielką Odznaką Honorową za Zasługi dla Republiki Austrii. Liczne publikacje, zwłaszcza na temat literatury emigracyjnej, literatury powojennej, literatury współczesnej oraz na temat związków Biblii i literatury.

Słowem Piefke Austriacy w ironiczny sposób określają Niemców. Piefke-Saga to kultowy austriacki czteroczęściowy serial telewizyjny z lat 90. w satyryczny sposób opowiadający o relacjach między Austriakami a Niemcami. Twórca Felix Mitterer nie patyczkuje się, nie szczędzi sarkazmu, operując wszelkimi możliwymi narodowymi stereotypami, co dobrze można oddać zdaniem: Teutońscy turyści w gościnie u tyrolskich tubylców.

Głównymi bohaterami serialu są państwo Sattmann - berlińska rodzina przemysłowców (dziś powiedzielibyśmy: biznesmenów), która przez wiele lat przyjeżdża do Austrii na wypoczynek do fikcyjnej miejscowości Lahnenberg (faktycznie zdjęcia kręcone były w Mayrhofen, a czwarta część w roku 1993 w Alpbach) w tyrolskim kurorcie Zillertal. Film podejmuje tu główny motyw tzw. Heimatfilmów, które były niezwykle popularne w latach 50. i 60. w Austrii i w Niemczech: bogaci, wpływowi Prusacy przyjeżdżają na urlop do Austrii i przeżywają wiele językowych i miłosnych nieporozumień.

Dotkliwy sarkazm służy autorom filmu do ukazania zarówno cech turystów z Republiki Federalnej jak i sposobu zachowania austriackich tubylców. Mitterer nie bierze jeńców i nie oszczędza żadnej ze stron, podejmując się ostrej krytyki społecznej, która zaowocowała wówczas burzliwymi dyskusjami w mediach.


10.05.2023 (śr.), 13:30
Instytut Filologii Germańskiej / Wydział Filologiczny UŁ 
ul. Pomorska 171/173, Raum -27
Po niemiecku
Wstęp wolny







10.05.2023 13:30 Instytut Filologii Germańskiej UŁ
ul. Pomorska 171/173
Łódź
Po niemiecku / wstęp wolny