Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Seminarium z cyklu "Austria/Polska. Laboratorium krytyczne"
Papieżyce – Friederike Mayröcker i Krystyna Miłobędzka
Prowadzenie: Agnieszka Jezierska-Wiśniewska, Barbara Klicka, Kalina Kupczyńska, Antoni Zając
Partner: „Literatura na Świecie”
Pomysł i organizacja: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Fotos: Friederike Mayröcker © Wolfgang H. Wögerer, Wien, Austria. CC, Krystyna Miłobędzka © Biuro Literackie

Lektury: 
(W razie problemów z dostępem do lektur, prosimy o mail na adres: laboratorium.krytyczne@gmail.com)
Friederike Mayröcker, „Wiersze”, przełożył Ryszard Wojnakowski, Literatura na Świecie nr.5-6/2020.
Friederike Mayröcker, „Obfitość świata:, z Friederike Mayröcker rozmawia Iris Radisch, przełożył Ryszard Wojnakowski, Literatura na Świecie nr.5-6/2020.
Krystyna Miłobędzka, „Po krzyku” (2004), „jest / jestem (wiersze wybrane 1960 / 2020)”
, Lusowo: Wydawnictwo Wolno, 2020, różne wydania.
Krystyna Miłobędzka, „Gubione” (2008), „jest / jestem (wiersze wybrane 1960 / 2020)”
, Lusowo: Wydawnictwo Wolno, 2020, różne wydania.
Fakultatywnie:
Zwiewność” – Z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem rozmawiają Katarzyna Czeczot i Agata Kula, Studium 4-5, 2005.


Zarówno Mayröcker, jak i Miłobędzka uchodzą już za klasyczki awangardowego gestu poetyckiego. Obie były świadkami przemian historycznych i politycznych XX wieku w swoich krajach, stroniąc jednak od jednoznacznego politycznego zaangażowania. Obie wskazywały na język jako ich podstawowe laboratorium twórcze, tworząc za jego pomocą intensywne i zmysłowe obrazy świata. Obie wreszcie dzieliły życia z autorami sugestywnych projektów artystycznych (Jandl, Falkiewicz), nie podporządkowując swojej pracy ich wizjom. Jak, i czy w ogóle, poetyckie projekty Mayröcker i Miłobędzkiej wzajemnie się oświetlają? Czy da się mówić o podobieństwach ich drogi i warsztatu? Czy jedyną łączącą je cechą jest ich osobność?

Friederike Mayröcker – (ur. 1924 - zm. 2021 r.) debiutowała w 1964 roku tomem wierszy „metaphorisch”. Głównie twórczość liryczna, niezmiennie skłonna do eksperymentu, wizyjna i zmysłowa jednocześnie, przyniosła jej renomę jednej z najważniejszych współczesnych pisarek niemieckojęzycznych. Pisała także prozę, klasyfikowaną jako „autofikcja”, oraz słuchowiska.

Krystyna Miłobędzka – (ur. w 1932 r.) poetka i dramatopisarka. Debiutowała cyklem „Anaglify” w 1960 roku, ale prawdziwe odkrycie i docenienie jej twórczości przypada na początek XXI wieku. Jej pisarstwa nie da się wpisać w kontekst żadnej generacji, ani grupy literackiej – konsekwentnie realizuje i rozwija swój awangardowy projekt poetycki. W 2020 roku nakładem wydawnictwa Wolno ukazał się tom „jest / jestem (wiersze wybrane 1960 / 2020)”.


Biogramy prowadzących:
dr Agnieszka Jezierska, absolwentka polonistyki i germanistyki UW, obecnie wykłada na germanistyce UW, zainteresowania badawcze: twórczość Elfriede Jelinek, polsko-niemiecki transfer literacki, złe macierzyństwo w tekstach kultury, architektoniczne utopie w literaturze. Współwydawczyni tomów m.in.: (z Moniką Szczepaniak) „Elfriede Jelinek. Moja sztuka protestu. Eseje i przemówienia” (Warszawa 2012) i (z Bożeną Chołuj) „O kobietach po niemiecku” (Warszawa 2012).

Barbara Klicka – pisarka, redaktorka, kuratorka projektów artystycznych. Jako poetka została laureatką Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Gdynia. Jej debiutancka powieść „Zdrój” została natomiast nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia i do Nagrody Conrada.
Kuratorka i współtwórczyni wielu przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych m.in projektu „Pochwalone”, czy Festiwalu Europejski Poeta Wolności. Współpracuje z Wydawnictwem Filtry i pisuje felietony do „Dialogu”.

dr Kalina Kupczyńska – adiunkt w zakładzie Mediów i Kultury Austriackiej Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Łódzkiego. Stypendystka Fundacji Humboldta, ÖAD, DAAD oraz NCN. Publikacje dot. niemieckojęzycznej awangardy, literatury współczesnej, komiksu i powieści graficznej. Wybrane publikacje: „Handbuch Polnische Comickulturen nach 1989” (red., z Renatą Makarską) Berlin 2021; „Autobiografie intermedial. Fallstudien zur Literatur und zum Comic” (red., z Jadwigą Kitą-Huber) Bielefeld 2019.

Antoni Zając – redaktor czasopisma literackiego „Wizje”, krytyk literacki, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW, gdzie pracuje nad rozprawą poświęconą twórczości Leo Lipskiego. Autor tekstów publikowanych m.in. na łamach „Literatury na Świecie”, „Twórczości”, „Tekstów Drugich”, „Forum Poetyki” i „Narracji o Zagładzie”. Zajmuje się literaturą polską XX i XXI wieku, zagadnieniami z pogranicza filozofii, teologii i literatury oraz studiami nad pamięcią.


12.10.2021 (wt.), 19:00
ON-LINE

Zoom
Link do rejestracji: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZclc-2urT0sEtzlSRt72Yb2uZ3Z5Y7GJM-z

Wstęp bezpłatny po rejestracji
Po polsku





 

 

12.10.2021 19:00 ON-LINE

Po polsku / rejestracja