Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. Więcej informacji.

  • De
  • Pl
  • En
  • Kontakt

Poleć artykuł!

Nie jestem botem

Seminarium z cyklu „Pracownia teatru austriackiego: nie/pamięć”
Zostaniecie zapomniani
Franzobel (współpraca Werner Müller), Księżniczka Eisenherz
Prowadzenie: Anna Róża Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński), Artur Pełka (Uniwersytet Łódzki), Krzysztof Tkaczyk (Uniwersytet Warszawski)
Lektura: Franzobel (współpraca Werner Müller), Księżniczka Eisenherz, przeł. Marek Szalsza
Organizator: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Partner: Agencja Dramatu i Teatru ADiT, www.teatralny.pl
Patronat: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego

Eisenerz, Styria, anno domini 1944. W mieszkaniu pielęgniarki Milli, która odnalazła w sobie odwagę, aby w dziecięcym wózku przewozić ulotki i chleb dla głodnych Żydów, zjawiają się dwaj bojownicy ruchu oporu, a do drzwi puka jej szkolna koleżanka poszukiwana przez Gestapo. Napięcie rośnie, zwłaszcza, że Milli odwiedzają również fanatyczni naziści: teść, który chce, by nazywać go Adolfem, teściowa węsząca wszędzie „niepożądany element i pacyfistyczną swołocz”, szef miejscowej organizacji partyjnej w mundurze SA terroryzujący sąsiadów wywózką do Dachau i położna przyjmująca porody wyłącznie wtedy, gdy w pokoju wisi zdjęcie führera. I jakby tego wszystkiego było mało, z przyszłości przybywa syn Milli Werner i pyta o sens zaangażowania się matki w ruch oporu.

Franzobel żongluje postaciami i bawi się językiem, wymyśla coraz to bardziej absurdalne sytuacje, a jego wyobraźnia nie zna granic. Ale przy tym stawia pytania o przyzwoitość i powinności człowieka będące asumptem do dyskusji o przeszłości Austrii, o jej zapomnianych cichych bohaterach, o tym, czym jest i powinna być austriackość i na czym ją ufundować. Tym samym Księżniczka Eisenherz wpisuje się na swój subwersywny sposób w szereg rozrachunkowych tekstów austriackich autorek i autorów: Turriniego, Bernharda, Jelinek czy Palmetshofera. Jak wypada Franzobel na ich tle? Jest mniej czy bardziej oryginalny? Czy wejdzie do kanonu? To już niech każdy oceni sam.


06.12.2021 (pn.), 19.00
ON-LINE
Po polsku
Rejestracja: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZAtc-ypqzMpGtV4SKGMX8lLCDhKH_8kQcQj




 

06.12.2021 19:00 ON-LINE

ON-LINE
Rejestracja