Seminarium z cyklu „Pracownia teatru austriackiego: eksperyment”
Pod rządami śmierci
Elias Canetti, Do chwili ostatniej
Prowadzenie: Anna Róża Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński), Paweł Zarychta (Uniwersytet Jagielloński), Krzysztof Tkaczyk (Uniwersytet Warszawski)
Lektura: Elias Canetti, Do chwili ostatniej, przeł. Ryszard Wojnakowski
Organizator: Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Partner: Agencja Dramatu i Teatru ADiT, www.teatralny.pl
Patronat: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego
Foto © Dutch National Archives, The Hague, Fotocollectie Algemeen Nederlands Persbureau (ANEFO), 1945-1989
Największym wysiłkiem życia jest: nie przyzwyczaić się do śmierci. – Elias Canetti
Akcja ukończonej w 1952 roku, trzeciej i zarazem ostatniej sztuki Eliasa Canettiego rozgrywa się w bliżej nieokreślonej, mrocznej przyszłości, a jej bohaterowie znają dokładnie długość swojego życia – jest ona bowiem wpisana w imię-liczbę każdego człowieka. Tekst powstawał równolegle do Masy i władzy, dzieła, które sam autor uważał za swoje najważniejsze, wręcz fundamentalne osiągnięcie, i antycypuje problematykę w nim naszkicowaną. Do ostatniej chwili napisana jest rzeczowym, żeby nie powiedzieć: surowym językiem, Canetti świadomie rezygnuje tu z wszelkich teatralnych fajerwerków, po to, by całą uwagę skoncentrować na pytaniach, które stawia, posługując się tym razem teatralną formą: Czy możliwe jest stworzenie społeczeństwa w oparciu o odwrócone prawa natury? Jak w takim dystopijnym środowisku zachowuje się jednostka, której koordynaty działania już od dnia narodzin determinuje znajomość daty własnej śmierci i śmierci najbliższych? Czy wiedza ta daje wolność, czy wprost przeciwnie? I wreszcie, czy można się zbuntować przeciw śmierci? Na seminarium poszukamy odpowiedzi na te pytania.
19.10.2022 (śr.), 19.00
On-Line
Po polsku
Rejestracja: https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZYvdeirqD0rHtIfhVLzzbu2bBeFEZqAIM_K